MARKETING MODERN
|
||
آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای |
🔴▪️ درخواست کنید حتی اگر جواب منفی بشنوید
@bazaryabimodern1987
⭕️ خجالت را کنار بگذارید. درخواستکردن هیچ ایرادی ندارد. «دن نِینان» کمدینی است که در مذاکرههایش همه چیز تمام و کمال است، وی میگوید: بزرگترین اشتباه درخواستنکردن است. «این کار مثل خواستگاری است؛ ده بار درخواست ازدواج میدهید و یکبار بله میشنوید».
🌀 «واس» مینویسد: «مذاکره به معانی تهدیدکردن یا مغلوبکردن کسی نیست، بلکه درواقع مذاکره یعنی شرکت در بازی احساسیای که جامعهی انسانی تدارک دیده است. در چنین جهانی، آنچه را که درخواست میکنید، بهدست میآورید. فقط باید درست درخواست کنید».
👈🏻 «ندالی توماس»، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت Chanson Water USA است. او که برای هر چیزی از کت زمستانی تا پلاکهای ارتودنسی مذاکره کرده است. «توماس» میگوید: «نهایت کاری که ممکن است بکنند این است که بگویند خیر. این موضوع را زمانی آموختم که از افراد مشهور میخواستم پارچهای را برایم امضا کنند تا بتوانم از امضای آنها لحاف درست کنم. از بسیاری افرادی که جواب مثبت دادند شوکه شدم. این اتفاق باعث شد برای درخواستکردن چیزهای دیگر هم مشتاقتر شوم».
@bazaryabimodern1987
🔹 اجزای تعریف تبلیغات
@bazaryabimodern1987
تبلیغات میتواند شامل طیف وسیعی از اقدامات و عناصر سازنده باشد که اگر بخواهیم آن را کالبدشکافی نماییم، اجزای تبلیغات به شرح ذیل در دسترس خواهد بود:
▫️تمرکز بر پیامها، بخشبندی مشتریان بر اساس بازار هدف، رسانههای ارتباط یکپارچه بازاریابی IMC و بودجه تبلیغات
▫️انتخاب بهترین رسانه تبلیغات (کانال تبلیغات)، واسط یا رسانههایی برای گفتگو با مشتریان
▫️ایده تبلیغاتی یک پیام یا تصویر است که میتواند مشتری را جذب یا مورد توجه مشتری واقع شود.
▫️مرحله نهایی تبلیغات، اجرایی کردن تبلیغات بر اساس ایده تبلیغاتی است.
🔹 انواع رسانههای تبلیغاتی
تبلیغات یک تلاش تجاری بسیار بزرگ برای هر شرکتی است.
▫️آیا رسانههای متعددی برای معرفی محصولات و خدمات خود در اختیار دارید؟
▫️معمولا شرکتهای بسیار بزرگ، از تمام رسانههای در دسترس برای برندینگ ۳۶۰ درجه خود استفاده مینمایند؟
▫️برخی از رسانههای تبلیغاتی از بین بسیاری از انواع رسانه تبلیغاتی موجود عبارتاند از:
تلویزیون، رادیو، رسانههای چاپی، آنلاین، رسانههای محیطی و موبایل.
@bazaryabimodern1987
۱۱ فرمان جاودانه تبلیغات از دیوید اگیلوی
۱. اهمیت آنچه میگویید، بیشتر از چگونه گفتن آن است
آنچه مشتری را به خرید وامیدارد محتوای تبلیغ است، نه چگونگی ارائه آن.
مهمترین وظیفه یک کپی رایتر این است که ببیند در معرفی محصولش چه چیزهایی را میتواند بگوید و چه قولهایی را میتواند بدهد.
۲. تبلیغات شما محکوم به شکست است مگر اینکه ایده بزرگی پشت آن باشد
تمام مشتریان این درک را ندارند که ایدههای بزرگ را دریابند و قدر آنها را بدانند. این کار برعهده مجریان طرحهای تبلیغاتی و کپی رایترهاست تا با بررسی دقیق آنچه میخواهند به دیگران ارائه کنند، ایدهای را که در ورای آن نهفته است، بیابند و به تماشا بگذارند.
۳. اطلاعات بدهید
بسیار اندک هستند تبلیغهایی که اطلاعات کافی در اختیار مشتری و مصرفکننده میگذارند. تبلیغاتچیان بهاشتباه تصور میکنند که مردم تمایلی به دانستن ریزهکاریها ندارند؛ چیزی که خیلی با واقعیت فاصله دارد.
اگر نمونههایی را بررسی کنید که همیشه بیشترین فروش را به ارمغان میآورند، متوجه میشوید که از قضا همین انتقال اطلاعات و دانستنهاست که مردم را به خرید وامیدارد.
۴. اگر حوصله مردم سر برود خرید نمیکنند
مردم روزانه با دهها و صدها تبلیغ، تیتر و مطلب مواجه میشوند. پس تعجبی ندارد که همه میتوانند بیاعتنا از کنار آنها رد شوند و فکرشان را به آنها مشغول نکنند.
در همهمه و هیاهوی دنیای امروز صدایی را میتوان به گوش دیگران رساند که به واسطه طنین دلنشینش از بقیه صداها متمایز باشد.
۵. خوشزبانی کنید ولی لودگی هرگز
مردم دوست ندارند از فروشندگان بداخلاق خرید کنند. تبلیغی که خوشایند نباشد، مشتری را جلب نمیکند.
فروشندهای که دست مشتری را میفشارد و با او خوشوبش میکند، موفقتر از فروشنده اخمو و بیحوصله است. باید با هر وسیلهای که در دسترس داریم قاپ مخاطب را بدزدیم و لبخند را بر لبانش بنشانیم، ولی نباید کسی یا چیزی را به سخره گرفت. مردم عادت ندارند از دلقکها خرید کنند.
۶. همیشه تبلیغاتتان را بهروز کنید
باید گروه مخاطب خودتان را بشناسید و متناسب با نوع نگاهشان تبلیغ کنید.
هر تبلیغی بایستی براساس شرایط حال حاضر جامعه و همچنین روحیات و علاقمندیهای مخاطبان هدف، طراحی و اجرا شود. در غیر این صورت بهاحتمال زیاد مورد توجه قرار نخواهد گرفت.
۷. انتقادها را بپذیرید ولی نظر خود را پیاده کنید
تبلیغی بیشترین میزان فروش را به ارمغان میآورد که چکیده افکار یک نفر باشد.
چیزی را که میخواهید تبلیغ کنید باید خوب بشناسید و از دیگران کمک بگیرید تا اگر به نکتهای توجه نکردهاید، به شما گوشزد کنند. سپس به دفتر کارتان رفته، در را به روی خودتان ببندید و برآیند تمام چیزهایی را که در ذهنتان است، روی کاغذ بیاورید.
۸. اگر بخت با شما یار بود و اثر ارزندهای خلق کردید تا وقتی خاصیتش را از دست نداده، آن را به کار بگیرید
بسیاری از تبلیغهای ارزشمند پیش از به پایان رسیدن تاریخ مصرفشان از گردونه خارج میشوند.
۹. چیزی را بگویید و نشان بدهید که میتوانید مدافعش باشید
هر دروغی که بگویید سرانجام فاش میشود.
تبلیغ صادقانه میتواند جنس خوب را بفروشد؛ پس اگر جنسی خوب نبود برایش تبلیغ نکنید.
۱۰. برای علامت تجاری خود نماد بسازید
هر تبلیغ باید نشانهای باشد ازآنچه در مجموع نماد علامت تجاری شما را میسازد. اگر این افق دید را داشته باشید، بسیاری از مشکلاتی که در نیمه راه به آنها برمیخورید، بهآسانی حل میشوند.
۱۱. کپیکار نباشید
اگر توانایی انجام یک پروژه بزرگ را در زمینه تبلیغات و یا تولید محتوا داشته باشید، خیلی زود میبینید که از شما تقلید میکنند و مشابه کارهای شما را انجام میدهند. جلوی این کار را نمیتوان گرفت، ولی نگران نباشید، هیچ کس نمیتواند جوهره شما را برباید.
متقاعدسازی با شعارهای فریبنده
@bazaryabimodern1987کلماتی که در این تکنیک از آنها استفاده میکنیم، تنها باعث افزایش جذابیت سخنانمان میشوند و هیچ بار معنایی خاصی ندارند، ولی از ارزشها، آرمانها، آرزوها و احساسات انسانی برگرفته شدهاند
برای مثال، فردی را در نظر بگیرید که در ابتدای صحبتهایش این جملات را میگوید: «قبل از هر چیز باید خوشحالی خودم را ابراز کنم ... همه ما اینجا جمع شدهایم تا مشکل بزرگی را به یاری هم حل کنیم ... ما هرگز در مقابل مشکلات ناامید نمیشویم ... من به شما بشارت میدهم که تحولی جدی در پیش داریم»
برخلاف تصور خیلیها که فکر میکنند این قبیل شعارهای جذاب ولی عملاً بیمعنی، اثری روی مخاطبان ندارد، باید بگویم که این تکنیک به سه دلیل هنوز هم کاربرد دارد:
استفاده از این تکنیک باعث تحریک احساسات مخاطبان میشود. یادمان باشد، وقتی احساسات مخاطبانمان را تحریک میکنیم، کمتر به مباحث منطقی توجه میکنند
استفاده از جملات رویایی و جذاب، مخاطبان را از واقعیت دور میکند و در نتیجه آمادۀ پذیرش رویایی میشوند که گوینده در نظر دارد آن را به مخاطبانش بفروشد
ابهام موجود در کلماتی که میگوییم، باعث میشود هر کدام از شنوندگان تفسیر مطلوب خودشان را داشته باشند. به این ترتیب، همۀ مخاطبانمان علیرغم نظرات و تفکرات مختلفشان، با ما همراه میشوند و نظر و ایدهمان را میپذیرند
@bazaryabimodern1987
هوش مشتری را دستکم نگیرید
@bazaryabimodern1987احتمالاً شما هم جملاتی شبیه به این را از فروشندگان شنیدهاید: «مشتری که امروز باهاش قرار داشتم، هیچ اطلاعاتی راجع به محصولمون نداشت و منم کلی سرکارش گذاشتم»
این جمله برخلاف تصور بسیاری از فروشندگان، بیانگر یک واقعیت مهم است: «برای موفقیت در فروش باید تصور کنیم که مشتری هیچ چیزی از شرکت و محصول ما نمیداند، به جز اسم و شمارۀ تلفن آن را»
وقتی این تصور را مبنای کارمان در فروش قرار میدهیم، متوجه میشویم که ما به عنوان فروشنده باید مشتریمان را آموزش بدهیم نه این که او را به دلیل نداشتن اطلاعات کافی مسخره کنیم یا دست بیاندازیم
از سوی دیگر، هر وقت تصور کردیم با یک مشتری عادی مواجه هستیم که هیچ چیزی نمیداند، باید به این موضوع هم فکر کنیم که او از یک موضوع مهم باخبر است: آیا واقعاً به محصول ما نیاز دارد و پول خریدنش را دارد یا نه
به همین دلیل است که فروشندگان حرفهای اتفاقا همیشه با این ذهنیت سراغ مشتری میروند: این من هستم که هیچ چیزی راجع به مشتری نمیدانم، مخصوصاً نمیدانم واقعاً میخواهد محصولمان را بخرد یا نه؟ و آیا پول کافی برای این منظور دارد یا نه؟
از سمت دیگر، بسیاری از مشتریان برای آن که میزان صداقت فروشنده و تسلط او به محصول یا خدمتش را ارزیابی کنند، خودشان را به بیاطلاعی و گیج بودن میزنند
پس همیشه این قانون را به یاد داشته باشیم: کاملاً طبیعی است که مشتری هیچ چیزی راجع به محصول ما نداند، این وظیفۀ ماست که اطلاعات و آگاهی او را افزایش بدهیم
@bazaryabimodern1987
تصمیمات اشتباه زیادی بگیرید
@bazaryabimodern1987شاید این اصل در نگاه اول زیاد منطقی به نظر نرسد، اما اگر میخواهید تصمیمگیرندۀ خوبی شوید، باید تصمیمهای اشتباه زیادی بگیرید
برای درک بهتر این اصل، اجازه بدهید یک داستان واقعی را برایتان تعریف کنم: در سال 1953، آیندۀ شغلی جِیمز بِرِک در شرکت جانسون اَند جانسون تقریباً قبل از آن که شروع شود، داشت به پایان میرسید
مدت کوتاهی پس از ورود به شرکت، جِیمز به عنوان مدیر محصول داروهای کودکان انتخاب شد ولی در کمپینهای افزایش فروش همۀ آن داروها که شرکت روی هر کدام از آن کمپینها بیش از 1 میلیون دلار هزینه کرده بود، شکستها خورد
مدیرعامل شرکت او را خواست و در حالی که همه انتظار داشتند او اخراج شود، به او گفت: پایه و اساس موفقیت در هر کسب و کاری، تصمیمگیری است و تصمیمگیری درست جز با اشتباه کردن امکانپذیر نمیشود. فقط دقت کنید که یک اشتباه را دو بار انجام ندهید
علاوه بر این، واقعیت این بود که شرکت میلیونها دلار برای آموزش جِیمز صرف کرده بود، چرا که هر کدام از آن تصمیمهای اشتباه، درس بزرگی برای او محسوب میشد. پس طبیعی بود که مدیرعامل نمیخواست با رفتن او، این هزینهها از بین برود
پس یادمان باشد، در دنیای کسب و کار هم، درست مثل کودکی که در دنیای واقعی بارها و بارها زمین میخورد ولی باز سر پا میشود و تلاش میکند راه برود، باید اشتباه کنیم، از اشتباهمان درس بگیریم و باز هم تلاش کنیم
@bazaryabimodern1987
اهمیت تبلیغات
@bazaryabimodern1987
تولیدکنندگان محصولات و خدمات، بسیار متعدد هستند، محصولات و خدماتی که برای رفع نیازهای مشتریان نیز بسیار ضروری هستند.با توجه به رقابت بسیار زیاد و محدود بودن حوزه توجه مشتری، آگاه شدن مشتری بسیار سخت است.
تبلیغات نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط با مشتریان برای معرفی ارزشهای پیشنهادی شرکت دارند.
تبلیغات به وضوح میتواند ابزاری برای برجسته ساختن محصولات و خدمات و همچنین برقراری ارتباط با مشتری باشد.
تبلیغات و بازاریابی به برند این امکان را میدهد که مشتریان را در مورد محصولات آموزش داده و از اینکه مشتری از حضور شرکت آگاه هست، اطمینان حاصل نماید.
همه اینها میتوانند بر رفتار خرید مشتری اثرگذارند.
امروزه شرکتها تیمها و مدیرانی را برای برنامهریزیاستراتژی تبلیغات خود تخصیص میدهند.
نقش کارکنان در این مسئله در بخش برنامهریزی تبلیغات، تخصیص بودجه تبلیغاتی، اجرای کمپین تبلیغاتی و اطمینان از اینکه، پیام برند به حداکثر مخاطبین برسد.
علاوه بر معرفی محصولات و خدمات، هر شرکتی سعی دارد که خودش را معرفی و برندینگ شرکتی انجام دهد.
@bazaryabimodern1987
تبلیغات چیست؟
@bazaryabimodern1987
در تعریف تبلیغات چنین بیان میکنیم که: تبلیغات به معنای برقراری ارتباط با مشتری برای بیان یک پیام در خصوص خدمات و محصولات را دارد. ریشه واژه تبلیغات
واژه تبلیغات Advertising نیز از واژه Ad به معنای ” رو به کسی/ نسبت به کسی ” است و Vertere که واژه لاتین است نیز به معنای “برگشتن” است. در کل Advertere به معنای به رو به کسی برگشتن ( کسی را مدنظر قرار دادن ) است.
تبلیغات برای کسی انجام شود، یعنی پیام خود را به مخاطب هدف برساند نیاز به رسانه تبلیغاتی ATL , BTL , TTL ( کانال رسانه ) دارد.
انواع رسانه در اختیار افراد و شرکتها وجود دارد.
رسانههایی مانند تلویزیون، رادیو، کارهای چاپی و رسانههای آنلاین.
کجا تبلیغ کنم که بیشتر دیده شوم؟
شاید این سوالی خیلیها باشد که کجا تبلیغ کنم.برای پاسخ باید به چند نکته توجه نمایید:
در تعریف تبلیغات گفته شد که پیام باید به مخاطب برسد.پس بر اساس تعریف تبلیغات باید، تبلیغاتی را در رسانهای انجام دهید که فکر میکنید، بیشتر مخاطبان شما آنجا هستند.
رسانه میتواند به پیام تبلیغات اعتبار بخشید یا اعتبار تبلیغات را بکاهد.
برخی رسانهها دارای عمر مفید هستند.
تبلیغات به عنوان یکی از اجزای بازاریابی تحت عنوان آمیخته بازاریابی Marketing Mix است.
@bazaryabimodern1987
بازاریابی؛ علم و هنر دوست داشتن مردم است.
@bazaryabimodern1987 بازاریابان حرفه ای به دنبال شناخت نیاز و خواست مشتریان و تلاش برای پاسخگویی به این نیازها هستند.
بازاریابان حرفه ای هیچگاه بدنبال فروش ماسه به بیاباننشین و یخ به اسکیمو نیستند.
زیرا آن را اخلاقی نمیدانند و میدانند که سود بلند مدت در اخلاق مدار بودن است. آنها دنبال فروش تکرار شونده و تبدیل به سفیر برند هستند و این میسر نمیشود مگر با خشنودی مشتریان.
@bazaryabimodern1987
دو روش پرسشگری در مذاکره
@bazaryabimodern1987پرسش هدایتی
در این نوع پرسش، با پرسیدن یک سوال خاص، طرف مقابلمان را به طرف پاسخی هدایت میکنیم که مدنظرمان است، بدون آن که به صورت مستقیم به آن پاسخ اشارهای کنیم
برای مثال، وقتی میخواهیم مشتریمان را متقاعد کنیم که زمان تحویل سفارش مهمتر از قیمت محصول است، میتوانیم از این پرسش هدایتی استفاده کنیم: «به نظرتان اگر قیمت بالاتری بپردازید ولی سفارشتان سر وقت برسد بهتر است یا قیمت کمتری بپردازید اما سفارش دیر برسد و دیگر به دردتان نخورد؟»
پرسش تاییدی
در این نوع پرسش، ابتدا موضوع مدنظرمان را مطرح میکنیم و سپس با طرح یک پرسش هدفمند، تایید طرف مقابلمان را میگیریم
در مثال بالا میتوانیم این پرسش را مطرح کنیم: «خیلی وقتها قیمت ارزانتر به معنای دیرتر رسیدن سفارش شماست چون شرکت فروشنده سفارشتان را با یک پست معمولی ارسال میکند. به نظرتان میارزد که به خاطر اختلاف ناچیز قیمت ریسک دیرتر تحویل گرفتن سفارش را متحمل شوید؟»
@bazaryabimodern1987
![]() |