MARKETING MODERN
 
 
آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای
 

💢همان رفتاری را مشاهده می‌کنید که به آن پاداش می‌دهید
@bazaryabimodern1987
👈یکی از مشاوران مدیریت که به طور خاص در زمینۀ مدیریت نیروهای نظامی مطالعه می‌کرد، متوجه شد که افسران پلیس در شیفت کاری خود، هر روز صبح سوار ماشینی می‌شوند که به آنها تحویل داده شده، به بزرگراه محل ماموریت می‌روند و تا پایان وقت کاری در آن بزرگراه رفت و آمد می‌کنند
👈واضح است که این گشت‌زنی بدون هدف کمتر به امور اصلی محوله به پلیس مربوط می‌شود
👈برای همین، آن مشاور مدیریت در بررسی‌هایش متوجه شد که عملکرد و کارآیی افسران پلیس در آن شهر، بر اساس میزان مسافتی محاسبه می‌شود که هر روز با ماشین‌شان طی می‌کنند
👈برای همین، افسران پلیس هر روز مسافت‌های طولانی را می‌رفتند و برمی‌گشتند، بدون آن که کمک خاصی به برقراری امنیت در شهر کرده باشند
👈این داستان واقعی به ما یادآوری می‌کند که وقتی کارمندان خود را به صورت کلیشه‌ای مورد ارزیابی و پاداش‌دهی قرار می‌دهیم و فراموش می‌کنیم به رفتارهایی پاداش بدهیم که واقعاً مدنظرمان است، کارمندان هم بعد از مدتی سراغ رفتارهای سطحی و کلیشه‌ای می‌روند
👈در نتیجه، بعد از مدتی متوجه می‌شویم که علی‌رغم ارائه پاداش‌های متنوع و حتی زیاد، کارمندان‌مان انگیزۀ کافی برای کارهای بزرگ را ندارند و سرشان را با کارهای روزمره و بی‌اهمیت گرم می‌کنند
👈در چنین شرایطی همیشه باید سراغ تغییر نظام پاداش‌دهی سازمان‌مان برویم و مطمئن باشیم که با تغییرات کوچکی در این نظام می‌توانیم نتایج فوق‌العاده‌ای را به دست بیاوریم
👈اهمیت نظام‌ پاداش‌دهی زمانی برای من بیش از پیش روشن شد که یکی از اقوام پولدارم به پسرخوانده‌اش می‌گفت: «نگران پول در آوردن نباش! زمانی که من بمیرم، همه ثروتم به تو خواهد رسید
👈از قضا این فامیل ما برای مدت بسیار طولانی زنده ماند و در طول دوران پیری‌اش هیچ وقت نفهمید که چرا پسر خوانده‌اش تمایلی به حفظ سلامتی او ندارد
👈زمانی که این موضوع را با من مطرح کرد، به او پاسخ دادم «چون تو بابت مردن خودت به پسر خوانده‌ات پاداش می‌دهی نه بابت زنده بودنت»
@bazaryabimodern1987

 |+| نوشته شده در  ساعت   توسط دکتر حسن سبک روح   | 

🔴▪️ برای سخنرانی هایتان به چهار نسخه ارائه‌ی مختلف فکر کنید
@bazaryabimodern1987
⭕️ مهم است که بتوانید سخنرانی خود را به شکل سریع، فشرده و مفصل و مشروح انجام دهید. پس کمی وقت بگذارید و نسخه‌های مختلفی از سخنرانی خود را آماده کنید. پیشنهاد ما این‌هاست:
🌀 ارائه‌ی پنج ثانیه‌ای (معرفی کل ایده / محصول / کسب و کار در یک جمله و به کمک شش یا هفت کلمه)
🌀 ارائه‌ی پانزده‌ثانیه‌ای (معرفی در قالب دو تا سه جمله)
🌀 ارائه‌ی سه دقیقه‌ای (یک معرفی تقریباً آسانسوری؛ البته نه داخل آسانسور، بلکه برای کسی که منتظر رسیدن آسانسور است)
🌀 ارائه‌ی پانزده دقیقه‌ای (با جزئیات و داده‌ها و اطلاعات کامل‌تر)
👈 حتی اگر می‌دانید برای ارائه‌ی اصلی ده یا پانزده دقیقه زمان دارید، باز هم از تمرین ۵ / ۱۵ / ۱۸۰ ثانیه غفلت نکنید. این تمرین‌ها به شما کمک می‌کنند که با قدرت و تسلط بیشتر، سخنرانی کرده و مخاطب خود را متقاعد کنید. مثلاً شاید ارائه‌ی پنج ثانیه‌ای در نهایت، به تیتر اسلاید اول شما در ارائه‌ی ده دقیقه‌ای تبدیل شود
@bazaryabimodern1987

 |+| نوشته شده در  ساعت   توسط دکتر حسن سبک روح   | 

💢سیستم سفارش خودکار
@bazaryabimodern1987
👈خودکارسازی فعالیت‌های مختلف مرتبط با بازاریابی و فروش، یکی از روندهای بسیار مهم در بازاریابی است. شرکت‌های حرفه‌ای برای این منظور از سیستمی به نام سفارش مجدد خودکار (Automatic reordering system) استفاده می‌کنند
👈سیستم‌های سفارش مجدد خودکار، سیستم‌هایی هستند که در آنها فرایند سفارش‌گیری از مشتریان بر اساس قرارداد بلندمدتی که بین فروشنده و خریدار منعقد می‌شود، انجام می‌شود و در نتیجه، میزان دخالت نیروهای فروش در فرایند سفارش‌گیری مجدد از مشتریان، به حداقل ممکن می‌رسد
👈برای مثال، شرکت‌های داروسازی از این سیستم برای پر کردن خودکار انبار داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها استفاده می‌کنند و زمانی که موجودی یک دارو به میزان مشخصی می‌رسد، شرکت تولیدکننده، انبار داروخانه یا بیمارستان طرف قرارداد را به صورت خودکار شارژ می‌کند
👈این روند حتی به سطح خرده‌فروشی‌هایی مثل سوپرمارکت‌ها نیز رسیده است. برای مثال، بسیاری از یخچال‌ها و قفسه‌های فروشگاهی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ مجهز به سیستم‌های هوش مصنوعی هستند و ورود و خروج محصول به یخچال یا قفسه را کنترل می‌کنند تا زمانی که موجودی آن به میزان مشخصی رسید، به صورت خودکار به تولیدکننده آن سفارش مجدد می‌دهند
👈سیستم‌های سفارش مجدد خودکار، فرصت از دست رفته فروش به دلیل موجود نبودن محصول و وابستگی شرکت‌ها به فروشندگان را به حداقل ممکن می‌رسانند. برای همین، به سیستم‌های محبوبی در شرکت‌های بزرگ تبدیل شده‌ و آینده فروش را در دست گرفته‌اند
@bazaryabimodern1987

 |+| نوشته شده در  ساعت   توسط دکتر حسن سبک روح   | 

💢پنج ویژگی فروشندۀ با اعتماد به نفس بالا
@bazaryabimodern1987
👈این بدین معنا نیست که بقیۀ ویژگی‌ها مثل پشتکار، صداقت، هوش و غیره مهم نیستند، اما به نظر من اعتماد به نفس در بالاترین رتبۀ اهمیت قرار دارد
👈فروشنده‌ای که اعتماد به نفس بالایی دارد، غالباً این پنج ویژگی رفتاری را بروز می‌دهد:
1️⃣بر مشکلات و موانع پیش‌رو برای موفقیت در فروش غلبه کند
2️⃣با مخالفت‌های مشتری کنار بیاید و آنها را برطرف کند
3️⃣با شکست در یک فروش کنار بیاید و بدون آن که ناامید بشود به کارش ادامه بدهد
4️⃣با خواسته‌های مختلف مشتریان کنار بیاید و از پیگیری آنها خسته نشود
5️⃣ریسک‌پذیر است و حتی حاضر می‌شود برای رسیدن به هدف‌هایش از خودش هزینه کند
@bazaryabimodern1987

 |+| نوشته شده در  ساعت   توسط دکتر حسن سبک روح   | 

🔴 با مشکل از یاد رفتن صحبت ها هنگام سخنرانی ها چه کنیم؟
@bazaryabimodern1987
⭕️ برای از نرفتن صحبت ها هنگام سخنرانی ، یکی از نخستین گزینه‌هایی که گاهی به ذهن می‌رسد، ضدگلوله‌بودن یا نوعی کارکرد امنیتی است. خصوصاً این‌که معمولاً آن‌ها را پیش روی شخصیت‌های سیاسی می‌بینیم. این صفحه‌های شیشه‌ای در واقع، یکی از ابزارهای کمکی سخنرانی هستند و متن سخنرانی روی آن‌ها نمایش داده می‌شود.
🔻 نام این صفحه‌ها تله پرامپتر (Teleprompter) است و می‌توان آن‌ها را ابزار یادآوری متن نامید.
🔺 پوشش (Coating) صفحه‌های شیشه‌ای به شکلی انجام شده که وقتی ما در جایگاه مخاطب به آن‌ها نگاه می‌کنیم، آن‌ها را تقریباً شفاف می‌بینیم و چهره‌ی سخنران از پشت‌شان پیداست.
🔺 اگر متن یک سخنرانی حساس باشد و انتخاب کلمات در آن اهمیت بالایی پیدا کند، سیاستمداران ریسک نمی‌کنند و ترجیحاً به سراغ اتوکیو می‌روند.
👈 استفاده‌ی افراطی از این ابزار، می‌تواند نقطه ضعف تلقی شود (مخالفان اوباما در دوران ریاست جمهوری او به شوخی می‌گفتند که اگر برق تله پرامپتر او قطع شود، کل دیپلماسی آمریکا متوقف خواهد شد).
@bazaryabimodern1987

 |+| نوشته شده در  ساعت   توسط دکتر حسن سبک روح   | 

🔴▪️نکات طلایی زبان بدن در مواجه با مشتری
@bazaryabimodern1987
⭕️اولین کار اینکه هیج قضاوتی در مورد مشتری نداشته باشید.
🔸بدانید شما کار فروش را انجام می دهید و باید بر اساس وظیفه تون عمل کنید حتی اگر قضاوتی نیز در مشتریان برای شما ایجاد می‌شود.
🔹اجازه ندهید قضاوتتون در عملکردتون دخالت داشته باشد و شما جوری عمل کنید که تاثیر مثبت روی مشتریان داشته باشید.
🔸با علاقه به حرفهای آنان گوش دهید و خود را مشتاق به شنیدن حرفهای آنان نشان دهید.
🔹روی حرکات بدنی خود توجه کنید وقتی مشتری صحبت می کند روی بر نگردانید به اطراف نگاه نکنید فاصله رعایت کنید.
🔸وقتی مشتری صحبت می کند کمی به طرف مشتری خم شوید.
🔹دست یه سینه نباشید با دستهای باز مقابل مشتری بایستید.
@bazaryabimodern1987

 |+| نوشته شده در  ساعت   توسط دکتر حسن سبک روح   | 

🔴 ⁣شوخ‌ طبعی یا عادتی شبیه به تنفس!
@bazaryabimodern1987
شوخ‌طبعی از سازوکارهای دفاعی بسیارخوب، بالغ و سالم است. شوخ‌طبعی به عنوان سازوکاری در برابر استرس، تنیدگی، اضطراب و افسردگی عمل می‌کند. افراد شوخ‌طبع از هوش هیجانی و کفایت اجتماعی بالاتری برخوردارند.
چهار سبک شوخ‌طبعی:
شوخ‌طبعی پرخاشگرانه: در این سبک شوخی، گفته‌ها و رفتار فرد باعث تحقیر طرف مقابل می‌شود.
شوخ‌طبعی خودشکنانه: در این سبک شوخی فرد به تحقیر خود می‌پردازد تا جمع را بخنداند.
شوخ‌طبعی خودارزنده‌ساز: در این‌جا حتما لازم نیست مخاطبی وجود داشته باشد؛ بلکه ممکن است فرد با مشکل و مسأله‌ای مواجه شود و با آن شوخی کند تا از استرس و فشار ناشی از آن بکاهد، با این هدف که بهتر با مسأله مواجه شود.
شوخ‌طبعی پیونددهنده: در این سبک فرد برای این‌که رابطه‌اش با جمع صمیمانه‌تر شود به این شوخی می‌پردازد. هدف سرگرم‌کردن و خنداندن دیگران بدون تحقیر یا بی‌ارزش‌کردن خود و دیگری است.
دو سبک اول یعنی سبک‌های پرخاشگرانه و خودشکنانه، سبک‌های ناسالم شوخی و دو نوع بعدی یعنی سبک‌های پیوند‌دهنده و خودارزنده‌ساز، سبک‌های سالم شوخی هستند. شوخی‌های پرخاشگرانه و خودشکنانه برخلاف تصوری که همگان از شوخی دارند، نه‌تنها سلامت روان را پیش‌بینی نمی‌کنند، بلکه با اضطراب، افسردگی و استرس رابطه دارند.
در سوی دیگر افرادی که شوخی‌های خودارزنده‌ساز و پیونددهنده را انجام می‌دهند، سلامت روان بالاتر و اضطراب، افسردگی و خصومت کم‌تری دارند. این‌ها روابط بهتری با اطرافیان دارند و در روابط اجتماعی خود ثبات هیجانی بالایی نشان می‌دهند.
در انتها به شوخ‌طبعی افراد خودشکوفا اشاره می‌کنیم. شوخی این افراد طنز و لطیفه‌ای ظریف است که علاوه بر خنداندن نکته‌ای آموزنده در آن وجود دارد. این نوع شوخی‌ها حکیمانه و مخاطب آن‌ها نوع بشر است و لبخندی همراه با درک را به مخاطب ارزانی می‌دارند.
@bazaryabimodern1987

 |+| نوشته شده در  ساعت   توسط دکتر حسن سبک روح   | 

🔴▪️چگونه قبل از مذاکره برنده باشیم؟
@bazaryabimodern1987
🔺اطلاعات خودتان را پیش از مذاکره لو ندهید.
🔻تا جایی که امکان دارد به اطلاعات طرف مقابل دست پیدا کنید.
🔺همیشه صبر کنید تا طرف مقابل اولین پیشنهاد رو بدهد.
🔻از قبل به این فکر کنید که تا چه میزان از اطلاعات خودتان رو باید فاش کنید.
🔺وقتی از طرف مقابل پیشنهادی مناسب مطرح می‌شود سعی کنید از پیشنهاد منطقی خود خیلی عقب‌نشینی نکنید.
🔻نه گفتن را یاد بگیرید.
🔺سعی کنید بیشتر شنونده باشید.
به زبان بدن طرف مقابل دقت کنید.
@bazaryabimodern1987

 |+| نوشته شده در  ساعت   توسط دکتر حسن سبک روح   | 

🔴▪️زيبا و آرام صحبت كنيد!
@bazaryabimodern1987
⭕️ آرام صحبت کردن نشانه عاقل بودن گوینده است و کسانی‌ که صدای آرام دارند، ممکن است به مرحله‌ای از رشد شخصیت رسیده باشند که نیازی به شلوغ کردن و ایجاد جنجال نداشته باشند، چرا که آنها از آرامش درون بهره می‌برند ...
🔹 با آرام صحبت كردن با مخاطبتان، نظرتان را در كمال آرامش القا كنيد.
@bazaryabimodern1987

 |+| نوشته شده در  ساعت   توسط دکتر حسن سبک روح   | 

🔴▪️ارائه‌ آسانسوری؛ معرفی خود به دیگران در کمتر از ۳۰ ثانیه!!!
@bazaryabimodern1987
⭕️ارائه‌ آسانسوری یک صحبت کوتاه و قانع‌کننده است که شما به منظور ایجاد علاقه نسبت به فعالیت شرکت‌تان، از آن استفاده می‌کنید. همچنین می‌توانید از این روش برای ایجاد علاقه به یک پروژه، ایده یا محصول یا حتی خودتان استفاده کنید. یک ارائه آسانسوری خوب نباید بیشتر از بالا یا پایین رفتن آسانسور یعنی ۲۰ تا ۳۰ ثانیه طول بکشد.
@bazaryabimodern1987

 |+| نوشته شده در  ساعت   توسط دکتر حسن سبک روح   | 
مطالب قدیمی‌تر
  بالا