MARKETING MODERN
|
||
آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای |
🔴▪️ اجزای اصلی مذاکره چیست ؟
@bazaryabimodern1987
1️⃣ اطلاعات: طرفی که بهترین درک و شناخت را از آنچه باید انجام شود دارا باشد، قدرت
بیشتری در مذاکره دارد.
2️⃣ زمان: طرفی که از نظر وقت در تنگنا نباشد، کار خود را بهتر انجام می دهد. هیچ وقت
در تنگنای وقت مذاکره نکنید و اجازه ندهید طرف مقابل احساس کند در تنگنای وقت
هستید.
3️⃣ قدرت: هیچ وقت قدرت را به طرف مقابل واگذار نکنید.
@bazaryabimodern1987
🔴▪️نکات (هفت ویژگی منحصر به فرد و متمایز برندهای موفق جهان) :
@bazaryabimodern1987
1⃣شناخت مخاطب:
برندهای موفق جهان درک کاملی از مخاطبان خود دارند.همین درک نیز به آنها کمک میکند که بازار هدف خود و ویژگیهای مخاطبان خود را شناسایی کنند.بنابراین میتوان گفت که درک و شناخت بازار و مخاطبان هدف یکی از مهمترین نکاتیست که برندها به آن توجه کنند.زیرا داشتن اطلاعات کافی در مورد مخاطبان و شناخت بازار هدف،پل ارتباطی بین یک برند و مخاطبان آن است.
💡نکتهی مهمی که برندهای موفق جهان را از سایر برندها متمایز میکند شناخت صحیح مخاطبان هدف است. زیرا ورود به بازارهای مختلف برندها را از اهداف خود دور میکند.
2⃣یکتایی و منحصر به فرد بودن:
توانایی ایجاد یک هویت منحصر به فرد و یکتا یکی از وجوه تمایز برندهای موفق جهان است. به عنوان مثال برند اپل یکی از برندهای معروف جهان در ارائه محصولات نوآورانه و منحصر به فرد است. اما به یاد داشته باشید که ایجاد یک هویت منحصر به فرد نیازمند ارائه ایدههای انقلابی و خاص نیست. بلکه توانایی ارائه یک ویژگی یا ترفند منحصر به فرد است که سبب یکتایی و تمایز یک برند از سایر برندها میشود.
🔅بنابراین هر برندی برای تبدیل شدن به یکی از برندهای موفق جهان باید این نکته را مد نظر قرار دهد که آیا میتواند ارائه یک ویژگی منحصر به فرد را در استراتژی برندینگ خود قرار دهد یا خیر.
3⃣ایجاد شور و اشتیاق:
ایجاد شور و اشتیاق در مخاطبان یکی از رموز برندسازی موفق در طولانی مدت است.اگر برندهای موفق جهان مورد بررسی قرار گیرند، بدون شک متوجه میشوید که صاحبان این برندها با تلاشی مداوم و شبانهروزی و تحمل سختیهای بسیار، موفق به ایجاد یک برند قوی شدهاند. از سوی دیگر نیز توانایی ایجاد شور و اشتیاق در مخاطبان با ایجاد ویژگیهای منحصر به فرد یکی از مهمترین گامها برای پیشبرد استراتژی تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان است.اشتیاق مخاطبان یک برند تاثیر به سزایی در پیشبرد استراتژی بازاریابی آنها دارد.
4⃣ثبات:
ثبات کیفیت محصولات یکی از مهمترین موضوعهایی است که باید برندها به آن توجه کنند.زیرا زمانی که مشتری تصمیم میگیرد برای بار دوم محصولات یک برند خاص را تهیه کند انتظار دارد،کیفیت این محصولات به خوبی قبل باشد.همین موضوع باعث میشود که برندهای موفق جهان استراتژیهای محکمی برای بهبود کیفیت محصولات خود داشته باشند.
زیرا بهبود وثبات کیفیت محصولات یکی از مزیتهای رقابتی است که بیشتر برندها با آن مواجه هستند. این موضوع در صنایع غذایی و رستورانهای زنجیرهای اهمیت بیشتری مییابد.
🏅از این رو ثبات کیفیت محصولات یکی از عوامل موفقیت برند مک دونالد است. زیرا محصولات آن در سراسر جهان با کیفیت و طعم یکسانی ارائه میشوند.
5⃣رقابتپذیری:
رقابتپذیری یکی دیگر از ویژگیهای مهم برندهای موفق جهان است.زیرا یک برندینگ موفق زمانی تحقق مییابد که برندها در فضایی رقابتی قرار گیرند.در غیر اینصورت تلاش برای بهبود کیفیت و ارائه محصولات با کیفیت رنگ میبازد.بنابراین زمینه فعالیت و الگوریتمهای آن باید به گونهای باشد که بتواند رقابتپذیری قابل قبولی را در فضای رقابتی موجود داشته باشد.
6⃣امکان مواجهه با برند:
یکی دیگر از ویژگیهای منحصر به فرد برندهای موفق جهان امکان ارتباط و مواجهه با این برندها از طریق کانالهای مختلف است. بدیهی است که شرکتها و برندهای بزرگ جهان به دلیل داشتن بودجهی بازاریابی بالا در کانالهای مختلفی حضور دارند.
〽️اما رشد اینترنت و افزایش حضور برندها در شبکههای اجتماعی کانالهای ارتباطی بیشتری را در اختیار کسب وکارهای کوچک قرار داده است.بنابراین لازم است برندها بر روی انتخاب مناسبترین استراتژی شبکههای اجتماعی تمرکز کنند تا بیشترین نتیجه را بگیرند.
7⃣رهبری:
هر برند،شرکت و یا تیمی برای موفقیت نیاز به رهبری دارد تا با بررسی موقعیتهای مختلف بهترین استراتژی ممکن را در اختیار اعضای تیم خود قرار دهد. از سوی دیگر از آنجایی رهبر از نقاط ضعف وقوت مجموعه خود آگاه است،میتواند با تقویت نقاط ضعف و تمرکز بر نقاط قوت برندینگ قویتری را شکل دهد.
@bazaryabimodern1987
💢قبل از تصمیمهای مهم بخوابید
@bazaryabimodern1987
👈ممکن است توصیه به خوابیدن کافی قبل از تصمیمگیریهای مهم، کمی شبیه به نصیحتهای مادربزرگها به نظر برسد، ولی واقعیت این است که محققان زیادی این نصیحت مادربزرگانه را تایید کردهاند
👈مطالعات نشان میدهند دانشآموزانی که قبل از امتحان به اندازه کافی میخوابند، حتی اگر به اندازه بقیه درس نخوانده باشند، در نهایت نمره بهتری به دست میآورند
👈این مطالعات به ما یادآوری میکنند که کمخوابی میتواند به تصمیمگیریهای فاجعهآمیز بیانجامد. برای مثال، فاجعه اتمی در ایالت پنسیلوانیای آمریکا در شیف شب به وقوع پیوست. یا برخی از مدیران ناسا در پروژه چلنجِر که با تصمیماتشان باعث سقوط این موشک شدند از 72 ساعت قبل از روز موعود خوب نخوابیده بودند
👈مطالعات پلیس آمریکا هم نشان میدهد که پس از حدود 22 ساعت کمخوابی یا بدخوابی، سیستم محرکه و ماهیچههای بدن به گونهای رفتار میکنند که گویی الکل 8% خون را فراگرفته است
👈برای همین است که دکتر دیوید دینگز، رییس دپارتمان خواب و خوابآلودگی دانشگاه پنسیلوانیا میگوید: «هیچ وقت تصمیمهای مهمتان را در زمان خستگی، بیحوصلگی و خوابآلودگی اتخاذ نکنید»
@bazaryabimodern1987
💢برای فروختن از مشتری درخواست کنید
@bazaryabimodern1987
👈واقعیت این است که مشتریان همیشه میخواهند چیزی بخرند اما معمولاً از تصمیمگیری برای خرید چیزی که به آن نیاز دارند، فرار میکنند. چرا؟ چون نمیخواهند زیر بار تعهد مالی، زمانی و روانی این کار بروند
👈پس این وظیفۀ ما فروشندگان است که مشتریانمان را به سمت پذیرش چنین تعهدی هدایت کنیم و منتظر تصمیمگیری از سمت آنها نمانیم
👈با این حال، فروشندگان خطاکار معمولاً به این پنج دلیل از مشتریانشان درخواست نمیکنند که محصولشان را بخرند:
1️⃣فروشندگان خطاکار از «نه» شنیدن از مشتری میترسند
2️⃣فروشندگان خطاکار به اشتباه تصور میکنند وظیفهشان فقط معرفی محصول است و اگر این کار را به درستی انجام بدهند، مشتری خودش محصول را میخرد
3️⃣فروشندگان خطاکار نمیدانند چگونه باید مشتریان را به سمت تصمیمگیری هدایت کنند
4️⃣فروشندگان خطاکار هیچ استراتژی برای پایان دادن به یک مذاکرۀ فروش و درخواست از مشتری برای خرید ندارند
5️⃣فروشندگان خطاکار از ابتدای مذاکرۀ فروش، کنترل آن را از دست دادهاند و در نتیجه نمیتوانند پایان این فرایند را هم کنترل کنند
👈در مقابل، فروشندگان حرفهای به خوبی میدانند که باید مشتری را به سمت تصمیمگیری هدایت کنند و در از درخواست کردن از مشتری نمیترسند یا خجالت نمیکشند.
@bazaryabimodern1987
💢همه را در هدفگذاری مشارکت ندهید
@bazaryabimodern1987
👈مدیران معاصر در دورههای دانشگاهی خود با مفهوم «مشارکت دادن دیگران در هدفگذاری» آشنا شدهاند. برای مثال، پیتر دراکر، دخالت دادن دیگران در تعیین اهداف سازمان را امری لازم میداند و از آن با عنوان «مدیریت بر مبنای هدف» نام میبرد
👈برای همین، طی 40 سال گذشته مدیریت یک جانبه و مستبدانه رو به زوال گذاشته و جای خود را به مدیریت مشارکتی داده است
👈اما وقتی با نتایج تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده، مواجه میشوید، کمی شگفتزده خواهید شد. این یافتهها نشان میدهند که تفاوت زیادی بین تعیین اهداف توسط یک مدیر و تعیین اهداف با مشارکت کارمندان وجود ندارد
👈در حقیقت، تحقیقات نشان میدهد که تعیین اهداف با مشارکت و اعمال نظر کارمندان، تاثیر ناچیزی روی عملکرد، تعهد و انگیزۀ آنها دارد
👈برای همین، در بعضی شرایط، اهدافی که به صورت مشارکتی تعیین میشوند، بهتر اجرا میشوند و در برخی از شرایط دیگر، اهدافی که صرفاً توسط مدیر تعیین و به کارمندان ابلاغ میشوند، بهتر نتیجه میدهند
👈برای همین این سوال پیش میآید که چرا وقتی افراد در تعیین اهداف دخالت دارند، برای دستیابی به آن بیشتر تلاش نمیکنند؟
👈دلیل این اتفاق را میتوان در شرایطی دانست که جزء شرایط ضروری برای اثربخشی مدیریت مشارکتی هستند. در حقیقت، برای این که مدیریت مشارکتی اثربخش باشد، باید برای این کار به اندازه کافی وقت در نظر گرفته شود
👈همچنین موضوعاتی که نظر کارمندان در آن دخیل است، باید با منافع و علاقه آنها سازگار باشد
👈علاوه بر آن، کارمند مذکور نیز باید از لحاظ هوشی، علمی، تجربی و مهارتی در سطح خوبی قرار داشته باشد
👈واقعیت این است که شرایط مذکور در بسیاری از محیطهای کاری فراهم نیستند و برای همین، بسیاری از کارمندان ترجیح میدهند سهمشان از سازمان، انجام کار باشد نه مشارکت در تعیین اهداف
@bazaryabimodern1987
🔴▪️ تکنیک های مذاکره
@bazaryabimodern1987
1️⃣هیچگاه اولین پیشنهاد را شما ندهید
2️⃣همیشه دو خریدار را در کنار هم قرار دهید
3️⃣همیشه قیمت بالاتری بدهید
4️⃣هیچگاه خود را مشتاق نشان ندهید
5️⃣ همیشه برای ترک مذاکره آماده باشید
6️⃣ فکر کنید که طرف معامله به شما نیاز دارد
7️⃣ یاد بگیرید که ساکت بمانید
8️⃣ در مورد همه چیز تحقیق کنید
9️⃣ هیچگاه در وسط کار مذاکره را بر هم نزنید
🔟 همیشه مودب باشید
@bazaryabimodern1987
🔴▪️4 تاکتیک هوشمندانه در برابر رقبا
@bazaryabimodern1987
1️⃣رقبا را وسوسه نکنید:رقبا به بازارهایی وارد میشوند که گمان میکنند سودی بالاتر از حد متوسط دارد. هر اقدامی برای منحرف کردن حواس آنها از سود احتمالی یا واقعیتان، حضور شما در بازار را طولانیتر و قویتر میکند.
2️⃣ جلب توجه نکنید:نخستین استراتژی هنگام ورود به یک بازار سودآور این است که جلبتوجه نکنید. خیلی کوچک و بیسروصدا وارد شوید و نشان دهید که سراغ بخش بسیار کوچکی از بازار رفتهاید.
3️⃣ برنامههایتان را مخفی نگه دارید:رازدار باشید، به خصوص هنگام ارائه محصولات جدید یا وقتی فرصتهای فوقالعادهای در بازار پیدا میکنید. تا وقتی که برای عرضه محصول کاملا آماده نیستید تا حد ممکن پنهانکاری کنید.
4️⃣ توجهشان را منحرف کنید:به دنبال راههایی برای منحرف کردن توجه رقبا از محصولات، خدمات و بازارهای اصلیتان باشید. اگر یک محصول پرسود و چند محصول کمسود دارید، وقتی رقبا میپرسند کسبوکارتان چگونه پیش میرود، توجهشان را به محصولات پر تعداد کمسود جلب کنید تا فکر کنند بازار آنجا است و باید انرژی خود را آنجا صرف کنند.
@bazaryabimodern1987
💢قیف جدید بازاریابی
@bazaryabimodern1987
👈بازاریابها از گذشته از ابزاری به نام قیف بازاریابی استفاده میکنند. قیف بازاریابی به ما تاکید میکند که باید تعداد زیادی مشتری بالقوه را وارد سیستم بازاریابیمان کنیم و آنها را از مراحل گوناگونی عبور بدهیم تا در نهایت تعداد کمی مشتری وفادار برایمان باقی بماند
👈اما تغییراتی که در رسانههای ارتباطی صورت گرفته، به ما تاکید میکند که باید نگاهمان به قیف بازاریابی و چگونگی ارتباط مشتریان با برندمان را تغییر بدهیم
👈برای این منظور میتوانیم از ابزاری به نام «مسیر تصمیم مشتری» استفاده کنیم. ما برای طراحی این ابزار، آن را روی تقریباً 20 هزار مشتری در پنج صنعت خودروسازی، مراقبت از پوست، بیمه، لوازم منزل و گوشی موبایل امتحان کردهایم
👈تحقیقات ما نشان میدهد که مشتریان امروزی برای تصمیمگیری دربارۀ خرید یک برند، مسیری چهار مرحلهای را طی میکنند که مراحل آن عبارتند از:
1️⃣مد نظر قرار دادن برندهای مختلف
2️⃣ارزیابی کردن برندهای مختلف
3️⃣خریدن و تجربه کردن یک برند
4️⃣حمایت کردن از برند و ارتباط گرفتن با آن
👈پس اگر میخواهیم در بازارهای امروزی موفق شویم، باید ایدههای خلاقانهای برای این چهار هدف داشته باشیم:
1️⃣چه کار کنیم تا مشتری برند ما را هم موقع خرید مدنظر قرار بدهد؟
2️⃣چگونه به مشتریان ثابت کنیم که برندمان بهتر و جذابتر از رقباست؟
3️⃣چه کار کنیم تا مشتری از برندمان لذت ببرد و تجربه خوبی از آن داشته باشد؟
4️⃣چگونه حمایت مشتری از برندمان را به دست آوریم و ارتباط بین او با برندمان را تقویت کنیم؟
@bazaryabimodern1987
![]() |