MARKETING MODERN
|
||
آموزش بازاریابی ومدیریت بازارحرفه ای |
🔴▪️نکات( فنون مذاکره)
⭕️لابی و لابیست یعنی چی؟
@bazaryabimodern1987
لابی (به انگلیسی: Lobby) به گروهی گویند که در اوضاع سیاسی کشوری از طرق مختلف قانونی سعی در اعمال نفوذ و پیشبرد دیدگاه خود را داشته باشد.
لابی از کلمه Lobbyrun به معنی راهرو استخراج شده است (از اين رو الفاظي مانند لابي هتل لابي مجلس و ...در اخبار و محاورات روزنامه نگاري به كار برده مي شود ).
این واژه در ادبیات سیاسی به معنی اعمال نفوذ بر سیاستمداران بویژه بر نمایندگان مجالس است؛ اولین بار کلمه لابی و لابی گری در فرهنگ سیاسی ایالات متحده آمریکا بکار گرفته شد، لابی در ایالات متحده آمریکا بسیار گسترده و فراگیر است.
در یک تعریف کلی، گروههای ذی نفوذ لابی به آن دسته از گروههایی گفته میشود که برای تأثیر گذاری بر روند تصمیم گیریهای سیاسی – اجتماعی و تامین منافع خاص خود عمل میکنند.
در این میان آنچه که یک گروه ذی نفوذ را از یک حزب مجزا میکند، بی علاقگی این گروهها برای معرفی نامزد درانتخابات است.
به عبارت دیگر در حالی که احزاب در تلاش هستند از طریق شیوههای مسالمت آمیز قدرت وارد ساخت قدرت شوند ، گروههای فشار تنها بهدنبال تأثیر گذاری بر دولت مردان و روند تصیم گیری هستند.
در علوم سیاسی، لابیگری
(به انگلیسی: Lobbying) یک مشغله و حرفه ویژه است که منظور آن تلاش برای گسترش نفوذ یک دیدگاه و نقطه نظر مشخص در دستگاه حکومتی یک کشور یا در افکار عمومی است.
در برخی از کشورها دفترهای ویژهای به نام دفاتر لابیگری وجود دارند که در ازای دریافت پول به تلاش برای پیشبرد حمایت از یک دیدگاه خاص بهوسیله نفوذ در دولت و افکار عمومی میپردازند.
لابیگرها با کمک و بکارگیری روشهای حقوقی و مدیریت مفید روابط اجتماعی کوشش در رسیدن به اهداف خود دارند.
در کل لابیست به افرادی گفته می شود که در پارلمان یا مجلس و حتی در دولت دارای نفوذ زیادی باشند و از قدرت و اقتدار ویژه ای برخوردار باشند و بیشتر شامل نظامیان - سرمایه داران - روحانیون و اشراف و نخبگان می شوند و شناسایی همه این افراد ذی نفوذ در هر گونه نظام سیاسی کاری سخت و ناممکن مینماید.
در کشور آمریکا لابیست ها عمدا دارای دو گروه اقتصادی و اجتماعی هستند.
البته فعالیت بسیاری از گروههای ذی نفوذ تنها به یک موضوع خاص محدود نمیشود و ابعاد مختلفی را در بر میگیرد؛ به عنوان مثال، یک گروه علاوه بر مسائل اقتصادی موضوعات محیط زیستی را نیز پیگیری میکند و یا اینکه همزمان خواهان برابری اقتصادی نیز است.
گروههای ذی نفوذ اقتصادی خود به چند دسته کوچکتر تقسیم میشوند، اما همگی آنان منافع خاص اقتصادی نظیر افزایش حقوق، بهبود شرایط کار، ارتقاء سطح اشتغال و توسعه خدمات اقتصادی را دنبال میکنند.
دراین بخش، حتی کارخانجات، شرکتها وموسسات اقتصادی نیز به مثابه گروههای فشار عمل مینمایند و با پرداخت پولهای کلان به سیاستمداران و یا رسانههای گروهی، منافع اقتصادی خود را دنبال میکنند.
هزینه لابی کردن شرکتهای بزرگ دنیا؟
لابی گری یکی از روش های پذیرفته شده و مرسوم در اقتصاد جهان و برخلاف معنای منفی که از آن در ادبیات ایران برداشت می شود، اقدامی متداول در مذاکرات و معاملات اقتصادی جهانی است.
بنا بر گزارش مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده است شرکت های بزرگ حوزه فناوری اطلاعات در سال گذشته میلادی رقمی در حدود 50 میلیون دلار صرف لابی گری کرده اند.
در میان این شرکت ها، گوگل با صرف حدود 16.6 میلیون دلار پیشتاز است.
فیس بوک با 9.85، آمازون با 9.07، مایکروسافت با 8.49 و اپل با 4.48 میلیون دلار در رتبه های بعدی قرار دارند.
اگر چه ایران بدلیل تحریم ها در روابط خارجی در این زمینه ضعف دارد ولی در داخل، کارهای ناممکن بسیاری با لابی گری ممکن میگردد.
#فنون_مذاکره
#لابی
@bazaryabimodern1987
![]() |